http://krisztinaerdei.com/
videóelőzetes
megnyitó (videó)
megnyitó 2 (videó)
english
Erdei Krisztina: Átmeneti
menedék
megnyitotta Farkas Viola, 2015 szept 3-án,
19 órától
a kiállítás megtekinthető szeptember 24-ig a Liget Galériában

Mindenki érezte már, hogy szeretne elszökni, legalább egy rövid
időre. Függetlenül attól, hogy milyen az aktuális helyzetünk, a
problémák megoldása helyett egyszerűen csak úgy csinálni, mintha
nem léteznének és lefoglalni magunkat egy alternatív valósággal.
A megoldás árnyoldala csupán az, hogy időszakos és mikor újra
szembesülünk a problémákkal, akkor újra elszöknénk. Ez az
eszképizmus nem túl hatékony köre. A modern ember
eltávolodása a társadalmi valóságtól sokféle okkal
magyarázható. Lényeg, hogy szükség van a figyelemelterelésre
akár szórakozás, akár pihenés formájában, hogy a hétköznapi élet
nyomását enyhítsük.
Magyarországon a kultúra része a kocsmázás. A fogyasztás
mennyiségét tekintve pedig a világ éllovasai közé tartozunk.
Aligha kétséges, hogy a népesebb falvakban és a mezővárosokban
már a középkortól működtek csapszékek, bormérések, amelyek egy
idő után folyamatosan működő kocsmává intézményesültek. Helyek,
amelyhez vallási ünnepek, hagyományok kapcsolódtak és emberek
menedékévé vált az évszázadok során.
Ma is fontos szerepet töltenek be a kocsmák. Az ideérkező
turisták egyik fő célpontja a (rom)kocsmák látogatása. A kocsma,
mely a közösségi alkoholfogyasztás intézménye, a társadalmi
viselkedésformák komplex színtere. Zárt világából kizárja a
hétköznapok unalmát vagy a civilizáció gondját, baját. A
kötetlen, nyilvános eszmecsere átmeneti otthona. „A kocsma
menedék. Az egyetlen hely, ahol még elbújhatunk a világ elől. A
kocsma az emberi civilizáció utolsó mentsvára.” (Cserna-Szabó
András)
Jelenleg a napi politika is a menekülésről szól. Átmeneti
menedéket kell nyújtanunk a többnyire háborús övezetből érkező
migránsoknak. Tranzitország vagyunk, ahova az emberek
megérkeznek, de tovább is akarnak haladni. Egy betérő, ahol
megpihennek, információt cserélnek, de a cél valami más.
A fotóinstalláció az aktuális európai humanitárius
katasztrófahelyzet és egy évszázados hagyomány kontrasztját
emeli ki.