
Hét
              évvel ezelőtt, egy januári napon Elekes egy szétszakadt
              festményt talált az utcán – látszólag innen indul a cím
              írásmódja szerint „feltunningolt”, „megjavított” képek
              története. A talált tárgy restaurálása után sajátos
              párbeszédbe kezdett a művésszel, az Elekes által
              „alanynak” nevezett mű megszólalt. Kérésének engedve a
              művész belefestett a festménybe, megtartva és egyben fel
              is számolva az eredeti kép jelentésmezőit. A
              javítás/teremtés impulzusa olyan erős volt, hogy ettől
              kezdve buzgón vadászott giccsesnek, naivnak vagy
              dilettánsnak tekintett, a magas művészetből száműzött,
              olykor a végső stádiumban lévő, roncsolt képekre, vásárolt
              ócskapiacon és zsibvásáron, aluljáróban és kapualjban,
              szegényektől, hajléktalanoktól. No nem mindent, csak ami
              két szabálynak megfelelt: a gyenge minőségű munka nem
              lehet jellegtelen vagy unalmas, s legyen benne valami
              többlet (hiány, titok), amelyhez kapcsolódni lehet. Elekes
              nem kisajátít, nem nézi le e képek rég halott készítőit,
              megértő és türelmes, megvárja, míg a mű feltárulkozik
              önnön pőreségében, és szinte helyesli, hogy kiigazítsák,
              intellektuálisan elmélyítsék banális szemantikai mezőit. 
Ha
              ez megtörténik, rákerülhet a „restauráló hivatalnok” jele
              is: a művész irodai bélyegzőjével rápecsételi a festmény
              egyik felső sarkára az újraértelmezés pontos dátumát és
              saját nevét. 
          
        
        
        
        
        
        
        
        
        
         
Dékei
          Kriszta: Szorgos férfi (részlet),
          Magyar Narancs, 2010, február, 11.
      
        
        
Elekes
                  kiválóan ismerte fel, hogy a giccsek, a naiv és
                  dilettáns munkák nemcsak a művészettörténet
                  legkülönbözőbb korszakaiból származó toposzokat
                  őrizték meg. Még ha részben devalválódott,
                  deformálódott és töredékes módon is, de közhelyeik
                  mélyén az emberi kollektív tudattalanból származó
                  archetípusokat hordoznak. Saját tudatalattijára
                  hallgatva, ezekből a lenézett alkotásokból tárja fel
                  azokat a szimbolikus képzeteket, amelyek mára jórészt
                  elvesztek a konzumtársadalomban élő ember számára. Nem
                  véletlen, hogy oly gyakran jelennek meg rajtuk például
                  a víz, az évszakok, a kert vagy az otthon képei.
                  Elekes olyan szimbolikus motívumokat társít hozzájuk,
                  mint az út, a létra, a lépcső, a mérce, a hajó, a híd,
                  a koponya, a jin-jang jel, a kereszt, a templom és
                  mások. Az együttműködés három éve alatt kialakult
                  „saját”, rendkívül aprólékos, precíz, műgonddal
                  megfestett, s a felhasznált, kisméretű festményekhez
                  jól alkalmazkodó, flexibilis stílusa is, amely a
                  középkori miniatúrákéhoz áll legközelebb.
Elekes „tunning” festészetének feltehetőleg van
                egy társadalom- és kultúrkritikai éle, hiszen nem lehet
                véletlen, hogy kiindulási pontjául nem művészek, hanem
                outsiderek alkotásait választja. Nyilván komoly
                kompromisszumokat is kell kötnie a gyenge minőségű
                alkotásokkal való párbeszédben. A végeredmény mégis őt
                igazolja, hiszen „reciklált festményei” – mint láthattuk
                - autonóm, mély jelentéstartalmakkal és meglepő
                esztétikai értékekkel bíró alkotások.
 
Sturcz János: Szkeptikus konceptualitás - Elekes
              Károly "tunning" képeiről (részlet), Elekes Károly:
              Tunning - kiállítási katalógus, 2006